параграф 10 Правила виклику бригади екстреної медичної допомоги
§ 10. Правила виклику бригади
екстреної (швидкої) медичної допомоги
• Поясніть, який стан людини
називають невідкладним.
• За якими номерами телефонів
можна здійснити виклик екстреної (швидкої) медичної допомоги з мобільного і
стаціонарного телефонів?
Нормативне
забезпечення викликів бригади екстреної (швидкої) медичної допомоги.
На законодавчому рівні це питання врегульоване Законом України «Про екстрену
медичну допомогу» (далі — Закон) та Правилами виклику швидкої медичної
допомоги, затвердженими наказом Міністерства охорони здоров’я.
Насамперед
необхідно пам’ятати, що бригада екстреної (швидкої) медичної допомоги —
структурна одиниця станції екстреної (швидкої) медичної допомоги або центру
екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, завданням якої є надання
екстреної медичної допомоги людині в невідкладному стані безпосередньо на місці
події та під час перевезення такої людини до закладу охорони здоров’я.
До
категорії
екстрених належать звернення стосовно пацієнта, який перебуває у
невідкладному стані, що супроводжується непритомністю; судомами; раптовим
розладом дихання; болем у ділянці серця; блювотою, кров’ю; гострим болем у
черевній порожнині; зовнішньою кровотечею; ознаками гострих інфекційних
захворювань; гострими психічними розладами, що загрожують життю і здоров’ю
пацієнта.
Екстреними
також прийнято вважати звернення, зумовлені усіма видами травм (поранення,
переломи, вивихи, опіки, забої тощо); ураженням електричним струмом,
блискавкою, тепловими ударами, переохолодженням, асфіксією всіх видів;
ушкодженнями різної етіології під час надзвичайних ситуацій природного та
техногенного характеру (дорожньо-транспортні пригоди, аварії на виробництві,
стихійні лиха тощо); отруєннями, укусами тварин, змій, павуків та комах;
порушенням нормального перебігу вагітності; інших станах, які загрожують життю
та здоров’ю людини.
До
категорії екстрених належать звернення медичних працівників щодо
транспортування пацієнтів, які перебувають у стані, що потребує обов’язкового
медичного супроводження та термінової госпіталізації до стаціонарних закладів
охорони здоров’я.
Визначення
стану людини покладається винятково на лікаря!
У
зазначених вище випадках диспетчер оперативно-диспетчерської служби центру
екстреної
медичної допомоги та медицини катастроф (далі — диспетчер) направляє до
пацієнта
бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги невідкладно після отримання
звернення,
що належить до категорії екстрених.
Бригада
екстреної (швидкої) медичної допомоги прибуде на місце виклику: у місті —
протягом десяти хвилин, у сільській місцевості — двадцяти хвилин.
До
категорії
неекстрених належать звернення стосовно пацієнта, стан якого не є невідкладним і супроводжується
підвищенням температури тіла з кашлем, нежитем, болем у горлі, попереку,
суглобах; головним болем, запамороченням; підвищенням тиску; больовим синдромом в онкохворих;
алкогольним, наркотичним, токсичним синдромом. Або ж через загострення
хронічних захворювань у пацієнтів, які перебувають під наглядом лікаря з
приводу гіпертонії, виразки шлунка та дванадцятипалої кишки, запалення печінки,
жовчного міхура, кишечника, хвороби нирок, суглобів тощо. У цих випадках
диспетчер перенаправляє звернення, що належить до категорії неекстрених, до
відповідного закладу охорони здоров’я первинної
медико-санітарної
допомоги у порядку, затвердженому МОЗ, а у разі відсутності такої можливості —
спрямовує до пацієнта бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги,
що
не виконує екстрені виклики, протягом однієї години з моменту отримання
звернення.
Дії
диспетчера оперативно-диспетчерської
служби Центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф.
Виклик
бригади екстреної (швидкої) медичної
допомоги здійснюється з будь-якого
телефону
за
номером «103» та за умови безпосереднього звертання до Центру або підрозділів
екстреної (швидкої) медичної допомоги.
Особам
з вадами слуху та мови потрібно звернутись до іншої особи, яка зможе викликати
бригаду за телефоном «103».
Приймати
виклик диспетчер «103» починає зі слів: «Екстрена
медична допомога, диспетчер №…. (називає свій робочий номер), ваша розмова
записується, що трапилось?» Далі диспетчер уточнює в особи, яка здійснює
виклик, стан хворого чи постраждалого, кількість постраждалих, прізвище, вік
хворого (постраждалого), точну адресу виклику, телефон, з якого викликають,
орієнтири адреси виклику, хто викликає (обов’язково з’ясовує прізвище особи,
яка здійснює виклик, відношення до хворого).
Після
з’ясування цих даних диспетчер пересвідчується у правильності важливої
інформації про виклик (уточнює, повторює адресу виклику тощо).
Виклик
вважається прийнятим у разі отримання диспетчером повних відповідей від абонента на поставлені запитання. Диспетчер
повинен закінчити розмову, повторивши абоненту
адресу виклику, словами: «Виклик прийнято (час прийняття виклику), зустріньте
швидку допомогу». За потреби, диспетчер
може вимагати від особи, що викликає, зустріти
Бригаду в обумовленому місці.
Якщо
Бригаду викликають у громадське місце, на
вулицю, то особа, що викликає, зобов’язана
дочекатися її прибуття. Не рекомендовано доручати дітям викликати екстрену (швидку) медичну допомогу.
Диспетчер
має право першим припинити розмову, якщо звернення не стосується надання
екстреної медичної допомоги, попередивши про це абонента.
Диспетчер,
керуючись Правилами виклику бригади екстреної (швидкої) медичної допомоги, має право відмовити в прийомі
виклику та надати рекомендації щодо звер-
нення
у відповідні лікувально-профілактичні заклади (поліклініку, пункт невідкладної лікувально-медичної
допомоги або інші профілактичні заклади), вказавши їхню адресу і телефон.
Обов’язки
пацієнтів, які викликають бригаду екстреної (швидкої) допомоги
Важливо
пам’ятати, що Закон покладає на людину обов’язок, у разі виявлення особи у невідкладному стані негайно здійснити виклик екстренної (швидкої)
медичної допомоги. Зателефонувавши
«103» для належного прийняття виклику, ви маєте:
•
відповісти на всі запитання диспетчера, який приймає виклик;
•
назвати точну адресу виклику (район, населений пункт, вулицю, номер будинку,
квартири, поверх, код і номер під’їзду); якщо розташування вулиці або будинку
невідомі, слід уточнити шляхи під’їзду до місця);
•
назвати прізвище, стать, вік хворого або постраждалого, якщо паспортні дані
хворого або постраждалого невідомі, необхідно вказати його стать і орієнтовний
вік;
•
описати скарги хворого або постраждалого;
•
повідомити, хто і з якого номера телефону викликає Бригаду;
•
за можливості, забезпечити Бригаді безперешкодний доступ до хворого або
постраждалого, необхідні умови для надання медичної допомоги;
•
у разі виклику Бригади до приміщення, де перебуває особа, що потребує надання
невідкладної допомоги, ізолювати тварин, які можуть ускладнити надання медичної
допомоги, а також завдати шкоди здоров’ю і майну членів Бригади;
•
за можливості, сприяти в транспортуванні постраждалого в санітарний автомобіль;
•
у разі госпіталізації хворого або постраждалого до лікувально-профілактичного
закладу
бажано
мати при собі будь-який документ, який засвідчує його особу.
Зверніть
увагу, що така допомога є безкоштовною, тобто лікар не має права вимагати від
вас сплатити кошти за приїзд на виклик.
Інформовану
згоду або відмову на проведення необхідної екстреної медичної допомоги та
транспортування в лікувально-профілактичний заклад пацієнт (або його законний
представник) повинен підтвердити підписом у карті виїзду швидкої медичної
допомоги (без згоди пацієнта (або його законного представника) надається у
випадках, передбачених чинним законодавством України).
Дії
працівників Бригади екстреної (швидкої) допомоги.
Керівник Бригади на вимогу пацієнта (або його представника) зобов’язаний надати
інформацію про стан його здоров’я, про лікувальні заходи та прогноз щодо
можливого перебігу захворювання. Станція не несе відповідальності за виклики,
які не могли бути своєчасно виконаними у разі неправильно вказаної абонентом
адреси, відсутності нумерації будинків, покажчиків назв вулиць, ненадання
інформації про наявність кодового замка під’їзду, у випадку несправності
домофонів, заторів та перешкод на автодорогах тощо. У випадку, коли пацієнт
недоступний для надання екстреної медичної допомоги (перебуває у водоймищі, на
кризі, на висоті, у глибокій ямі, у колодязі, шахті, цистерні,
затиснутий
уламками транспортних засобів, будівельних конструкцій тощо), Бригада на-
дає
медичну допомогу тільки після прибуття аварійно-рятувальних служб, які повинні
доправити
пацієнта в безпечне для нього та Бригади місце.
У
разі агресивної поведінки пацієнтів або інших осіб, зокрема тих, які
перебувають у стані алкогольного, наркотичного або токсичного сп’яніння,
психічного розладу та загрожують здоров’ю або життю медичних працівників
Бригади, надання медичної допомоги і транспортування пацієнтів здійснюють у
присутності працівників правоохоронних органів. Медичні працівники Бригади не
зобов’язані знімати у квартирі взуття.
У
випадку, якщо пацієнт не госпіталізований у лікувально-профілактичний заклад
після
надання медичної допомоги, керівник Бригади передає інформацію про пацієнта
амбулаторно
в поліклінічний заклад для нагляду лікаря-терапевта (педіатра) або чергового
лікаря пункту невідкладної медичної допомоги для дорослого (дитячого)
населення.
Транспортування
в лікувально-профілактичний заклад.
Рішення
щодо необхідності екстреного транспортування пацієнта за медичними показаннями
в лікувально-профілактичні заклади приймає керівник Бригади.
У
разі транспортування в лікувально-профілактичний заклад пацієнта може
супроводжувати лише одна особа (родич або його представник) з дозволу керівника
Бригади.
У
випадку транспортування дітей віком до трьох років можливий супровід двох
осіб.
Дітей до 18-ти років у разі транспортування в лікувально-профілактичний заклад
обов’язково
має супроводжувати родич або їх законний представник, або співробітник дитячої
установи, якщо він перебуває на місці виклику.
У
випадку смерті пацієнта до приїзду або в присутності Бригади інформація
передається в амбулаторно-поліклінічний заклад за місцем виклику, на пункт
невідкладної медичної допомоги для дорослого (дитячого) населення та оператору
чергової частини управління Національної поліції у населеному пункті за телефоном
«102».
Екстрена
медична допомога без згоди пацієнта дозволена тільки у випадках загрози його
життю та здоров’ю у разі нездатності його адекватно оцінювати ситуацію.
1.
Який стан людини вважається невідкладним?
2.
Які звернення стосовно стану пацієнта є екстреними, а які — неекстреними?
3.
Опишіть дії диспетчера оперативно-диспетчерської служби центру екстреної
медичної
допомоги та медицини катастроф.
4.
Назвіть обов’язки осіб, які викликають бригаду швидкої допомоги.
5.
Які дії працівників бригади екстреної (швидкої) допомоги?
6.
Як здійснюють екстрене транспортування пацієнта в лікувально-профілактичний
заклад?
7.
Змоделюйте виклик бригади екстреної (швидкої) медичної допомоги у випадку виникнення
надзвичайної ситуації будь- якого походження.
Коментарі
Дописати коментар